Sjov med GPS


“Det er lysten der driver værket”

”Det er lysten, der driver værket” (Citat fra bogen “Motivation” af Hans Vejleskov), men hvor kommer den omtalte lyst fra? I forbindelse med det pædagogiske arbejde med at skabe mere bevægelse i juniorklubber er det en pædagogisk opgave at give børnene lysten til at bevæge deres krop.

”Pædagogen skal bl.a. gennem egen kropsudstråling skabe et miljø, der giver lyst til at bruge kroppen” (Citat fra bogen sundhed, krop og bevægelse for pædagoger )

Dette citat afspejler hvordan pædagogens egen krop kan motivere og skabe lyst til bevægelse hos børn. Trods denne viden om pædagogens rolle i forhold til børns motivation, har begrebet motivation stort set ikke optrådt i de seneste 20-30 års pædagogisk-psykologiske litteratur, men har dog igen fundet vej tilbage til litteraturen, da viden om motivationens afgørende betydning for børns læring og aktivitet er blevet mere udbredt. Der kan dog skelnes mellem indre og ydre motivation, da disse to forskellige tilgange kan påvirke børn på forskellig vis. I det tilfælde at børn handler ud fra forventningen om en belønning eller en straf, eller styres af indre eller ydre pres eller kontrol kendetegner den ydre motivation. Motivet for barnets handling ligger her udenfor aktiviteten. Den indre motivation kendetegnes ved, at barnet selv tager initiativ til og bestemmer handlingen. Her ligger drivkraften i selve aktiviteten og barnet handler fordi det er meningsfuldt og spændende. Det kan i praksis være vanskeligt at skelne mellem de to former for motivation, men for det pædagogiske personale i juniorklubber er det betydningsfuldt at besidde denne viden med henblik på at kunne stimulere børnenes egen indre motivation, så de oplever den planlagte bevægelsesaktivitet som meningsfuld.

Ud fra mine oplevelser i min praktik i juniorklub har jeg indtrykket af, at de bevægelsesaktiviteter der planlægges ofte er de samme fra gang til gang, og at det ofte er den samme gruppe børn der deltager. Dermed ikke sagt, at disse bevægelsesaktiviteter ikke har værdi, men jeg observerede en stor gruppe af inaktive børn i juniorklubben, som ligeledes ville kunne drage nytte af en bevægelsesaktivitet, planlagt ud fra deres behov og interessefelt. Denne erfaring gav mig lysten til at sætte fokus på hvordan pædagoger i juniorklubber kan motivere børn til bevægelsesaktiviteter med særligt fokus på GPS-teknologi.




Skriv en kommentar so far
Skriv en kommentar



Skriv en kommentar